Geplaatst op 21:38h
in
door Teresa Kinnaer
Mijn studio is de plaats waar alles gebeurt. De klei wordt gekneed, de potten worden gedraaid, de stukken worden te drogen gezet en de decoratie wordt aangebracht. In mijn studio kan ik ook eindeloos experimenteren. Het resultaat van deze experimenten verrassen me steeds weer. In...
Geplaatst op 12:18h
in
door Teresa Kinnaer
De bol klei op de schijf gooien, je handen nat maken, de klei centreren en optrekken tot de gewenste vorm. Het draaien verdient al mijn aandacht.
Wanneer de klein lederhard is wordt de vorm geperfectioneerd door deze af te draaien op de draaischijf....
Geplaatst op 12:17h
in
door Teresa Kinnaer
Het juiste glazuur kiezen voor een werkstuk is een complexe keuze. Het is essentieel dat je kennis hebt over de chemische samenstelling van je glazuur. Een glazuur heeft altijd nood aan stabilisatoren, glasvormers en smeltmiddelen. Voeg ook steeds oxides of pigmenten toe. Niet onbelangrijk: Eerst...
Geplaatst op 12:16h
in
door Teresa Kinnaer
Wanneer de pot lederhard of droog is, kan ik eindeloos decoreren. Ik werk met mijn zelfgemaakte engobes, met pigmenten en oxides. Ik gebruik technieken zoals uitsparen met was, sgraffito, inkerven, stempelen, gebruik van materialen uit de natuur,...
Geplaatst op 12:14h
in
door Mario Kicken
Voor het draaien met de klei van start gaat, moet de klei voorbereid worden. Het kneden is zeer belangrijk. Daarnaast heb ik ook aandacht voor het recupereren van gebruikte klei. Zolang de klei niet gebakken is, kan deze gerecupereerd worden. Voor het draaien van grote...
Geplaatst op 12:11h
in
door Mario Kicken
Ik heb een gasoven Kittec van 280 liter. Een stuk klei wordt een eerste keer gebakken op 980 graden. Dat is de biscuitbak. Daarna wordt het stuk geglazuurd en volgt de glazuurbak op 1250 graden. Op dat moment spreken we van steengoed. Ik stook reducerend...